فرهنگ

دولت کوبا به چاپ و نشر اهتمام دارد و یارانه زیادی بدان اختصاص می دهد. نمایشگاه بین‌المللی کتاب کوبا از مهمترین فعالیتهای فرهنگی و بین المللی این کشوراست که تاکنون 23 دوره آن در فوریه هر سال برگزار شده است. اتحادیه ملی نویسندگان و هنرمندان کوبا (UNEAC) و انستیتو هنر و صنعت سینمای کوبا(ICAIC) از نهاد فعال درعرصه هنر و ادبیات کوبا هستند.

موسیقی، بخش جداناشدنی از فرهنگ عامه در آمریکای لاتین و آمیزه ای از فرهنگ آفریقایی با آداب اروپایی و لاتین است که در تلفیق گیتار اسپانیایی و ریتم آفریقایی در موسیقی کوبا، مشهود است. طی دهه های اخیر گونه هایی از موسیقی کلاسیک و پاپ و موسیقی الکترونیک هم در کشور رواج یافته است. راه اندازی کاروانهای موسیقی در خیابان ها و اعزام گروه­های موسیقی به کشورهای دیگر، از برنامه های دولت برای ترویج موسیقی و استفاده از آن به عنوان ابزار دیپلماسی عمومی و تعامل با ملتها است.

ادبیات حماسی کوبا متاثر از ایدئولوژی و خاطرات مبارزاتی دو انقلابی تاریخ این کشور، یعنی "خوزه مارتی"و "ارنستو چگوآرا"است.

خوزه مارتی (1895-1853م.) رهبر جنبش استقلال کوبا، قهرمان ملی این کشور و از شخصیت های تاثیرگذار آمریکای لاتین در مبارزه با استعمار است. مارتی شاعر، نویسنده، مترجم، فیلسوف، انقلابی و نظریه پرداز سیاسی بود و مانیفست استقلال کوبا را منتشر ساخت. در آن "از کوبایی­ ها خواست که قیام کنند و به استعمار پایان دهند و به سوی دول خارجی همچون آمریکا، دست یاری دراز نکنند". پیکر اورا در سانتیاگو د کوبا به خاک سپردند.

ارنستوچگوآرا (1967-1928م.) همرزم فیدل کاسترو در انقلاب این کشور بود که پس از پیروزی‌ انقلاب‌، تا سال ‌1965سمت­ هایی همچون رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت را بر عهده داشت‌. مدتی بعد برای صدور اندیشه انقلابی و حمایت از جنبشهای استقلال طلبانه، به آنگولا وسپس بولیوی‌ عزیمت کرد، تا اینکه توسط نیروهای بولیوی با همکاری CIA در جنگلهای بولیوی کشته و همانجا به خاک سپرده شد. در سال‌ 1997 استخوان‌های‌ وی به‌ کوبا منتقل و در سانتاکلارا در بنای یادبود دائمی وی مدفون گردید.