آشنایی با منطقه کارائیب

منطقه کارائیب شامل دریای کارائیب و جزایر پراکنده در آن در نیمکره غربی و مابین آمریکای شمالی و جنوبی و خلیج مکزیک و اقیانوس اطلس واقع است. خشکیها و جزایر پراکنده در این منطقه که به حدود 7000 جزیره بالغ میگردند، مجموعاً مساحتی در حدود 240 هزار کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 40 میلیون نفر را در خود جای داده و بیش از 30 دولت مستقل و قلمرو غیرمستقل را شامل میگردند که هنوز برخی از آنها   تحت حاکمیت چند قدرت جهانی از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و هلند قرار دارند. مهمترین کشورها و جزایر این منطقه عبارتند از:

- آروبا

-   آنتیگوآ و باربودا

-   باهاماس

-   بلیز

-  ترینیداد و توباگو

- جزایر کلمبیا

- جزایر ویرجین

- جزایر مکزیک

-  جزایر کایمن

-  دومینیکا

-  گرنادا

-  سنت کیتز و نویس

-  سنت مارتین

-  سورینام

-  هائیتی

 

در سال 1492کریستف کلمب، اولین اروپایی بود که به جزایر شرقی این منطقه وارد شد. ویاینطور تصور کرد که به حدود شرقی قاره آسیا دستیافته است اما بعدها باروشنشدن ابعادجغرافیاییاین منطقه، آنرا «هند غربی»نامیدند. موقعیت جغرافیایی و وجود ذخایر و منابع ثروت در این منطقه موجب اقبال قدرتهای اروپایی به این حوزه شد و تدریجاً علاوه بر بومیان،جمعیت زیادی از اروپاییها وهمینطور بردگانآفریقایی به ترکیب جمعیتی این سرزمین افزوده شدند.

 ازجمله مهمترین نهادهای حوزه کارائیب،می­توان به سازوکارهای زیراشاره کرد:

جامعه کارائیبی(CARICOM):

کاریکوم را می­توان فعال­ترین و شامل­ترین نهاد منطقه کارائیب دانست. پیمان تاسیس آن، جولای 1973در"چاگوآراماس"ترینیداد و توباگو به امضا رسید. هدف اصلی این نهاد،همگرایی اقتصادی و هماهنگی اعضا در سیاستهای خارجی بوده است. این سازمان اینک دارای 15 عضو دائم  و مقر آن در گویان است. ادوار ریاست این اتحادیه 6 ماهه است و طی اجلاس سران کاریکوم در میانه و پایان هرسال، به رئیس بعدی تحویل داده می­شود. در سی و نهمین اجلاس عادی سران کشورهای عضو از 4 الی 6 جولای 2018 ریاست کنونی این نهاد بر عهده جامائیکا قرار  گرفته است.

اتحادیه دولت­های کارائیبی(ACS)

بعنوان یک مکانیسم مشورتی و با هدف توسعه همکاری های مختلف، از جمله در زمینه تجارت، توریسم، حمل و نقل و مقابله با بلایای طبیعی شکل گرفت. پیمان تاسیس این اتحادیه در 24 جولای 1994 در کلمبیا امضا شد و در حال حاضر 25 کشور آمریکای مرکزی و کارائیب عضو آن و 28 کشور از اروپا، آسیا و آمریکا ناظر  هستند. دبیرخانه این سازمان در پورت-آو-اسپین؛ پایتخت ترینیداد و توباگو واقع است.

سازمان دولت های شرق کارائیب(OECS)

این سازمان بین­دولتی باهدف هماهنگی سیاستهای اقتصادی و همکاری­های سیاسی، حقوق بشری و علیه بلایای طبیعی، در سال 1981 میان 7 دولتحوزه شرق منطقه کارائیب تاسیس شد. دبیرخانه سازمان در کاستریز؛ پایتخت سنت لوشیا قرار دارد.