دیپلماسی عمومی

فرهنگی

 فرهنگ مقاومت و خودکفایی را می توان مهمترین وجهه مشترک فرهنگی دو ملت ایران و کوبا دانست. از این رو به رغم بعد مسافت، همواره جمهوری اسلامی ایران در مناسبتهای فرهنگی و اجتماعی کوبا حضور فعال داشته است. برگزاری هرچه باشکوه تر مناسبت های عقیدتی و ملی همچون روز قدس و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و مصاحبه های مطبوعاتی و انتشار مقاله نیز در این راستا انجام می گیرد.

از جمله رویدادهای مهم فرهنگی کوبا "نمایشگاه بین المللی کتاب هاوانا" است که طی سال های اخیر، کشورمان همواره در آن حضور داشت. در بیست و دومین نمایشگاه کتاب هاوانا در اسفندماه 1391 با حضور جناب آقای سعیدلو، معاون بین الملل رئیس جمهور از کتاب انقلاب اسلامی ایران نوشته دکتر جلال الدین مدنی که در کوبا به زبان اسپانیایی ترجمه شد، رونمایی شد. جمهوری اسلامی ایران در10 سال گذشته در نمایشگاه کتاب  هاوانا  ر پررنگی را به ثبت رسانده و همچون سنوات قبل در سال 1396 نیز در نمایشگاه مزبور حاضر گردید.

برگزاری هفته فرهنگ ایران با حضور گروه موسیقی از کشورمان در اسفند 1391 در هاوانا از اقدامات فرهنگی طی سال های اخیر بوده است.

جشنواره فیلم های ایرانی با عنوان "هفته سینمای ایرانی" با همکاری انستیتو هنر و صنعت سینمای کوبا (ICAIC) از 5 تا 11 اردیبهشت 1393 در هاوانا برگزار شد و استقبال عمومی شایان توجه مردم کوبا را به دنبال داشت. ترجمه و صداگذاری فیلم های فاخر سینمای ایران به زبان اسپانیایی نیز از دیگر زمینه های همکاری دوطرف است. با امضای موافقتنامه همکاری های رسانه ای، زمینه مناسبی برای تبادل فیلم و برنامه های تلویزیونی، فن آوری های دیجیتال، اخبار و تاسیس دفاتر خبری فراهم شده است. همچنین برگزاری  هفته فیلم  ایران با عنوان چهل سال با سینمای انقلاب اسلامی نیز در سه ماهه سوم 1397در دست پیگیری می باشد.

مرحوم عباس کیارستمی؛ کارگردان با سابقه ایرانی، برای برگزاری یک کارگاه آموزشی 10 روزه در مورد فیلمسازی، از 26 ژانویه تا 6 فوریه 2016 به کوبا سفر کرد. این دوره به میزبانی مدرسه بین المللی فیلم و تلویزیون کوبا، شهر "سان آنتونیو د لوس بانیوس" در جنوب هاوانا، برگزار شد. حدود 35 هنرجو از کشورهای مختلف در این دوره فشرده حضور یافتند. بدلیل علاقمندی جامعه کوبا به هنرهای سینمایی، حضور آقای کیارستمی در کوبا، انعکاس زیادی در رسانه های این کشور داشت.

گروه بانوان آسیایی در کوبا فعالترین گروه در میان سفارتخانه های مقیم در هاوانا بوده و اقدام به برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی و هنری می نمایند. سفارت جمهوری اسلامی ایران در کوبا نیز در همه برنامه های این گروه مشارکت فعال دارد. از جمله در آخرین فعالیت این گروه، بازارچه خیریه بانوان آسیایی در اردیبهشت 1397 برگزار ش و درآن شرکت کنندگانی از حدود 15 کشور -ازجمله ایران- در غرفه های خود به عرضه غذاهای سنتی و برخی تولیدات صنایع دستی پرداختند.

اولین رستوران و مجموعه فرهنگی ایرانی در هاوانا توسط بخش خصوصی دایر گردید که با استقبال علاقمندان فرهنگ و سنت ایرانی در کوبا و خصوصا جهانگردان بازدیدکننده از این کشور مواجه شد.